ممكن است شما هم با سوالاتي از قبيل سوالات زير مواجه شويد: چرا، چه زماني، و چگونه از بازاريابي مجدد اپليكيشن استفاده كنيم؟ بازاريابي مجدد در چرخه يك اپليكيشن چگونه است؟ در چه شرايطي ميتوانيم از بازاريابي مجدد اپ استفاده كنيم؟ چرا بازاريابي مجدد بهترين راه جذب مخاطب ميباشد؟ چرا بايد هدفگذاري خود را بر اساس تبليغات بازاريابي مجدد انجام دهيم؟ براي بازاريابي مجدد چه نوع كمپيني راه اندازي كنيم؟
نگران نباشيد! براي دانستن پاسخ ها با ما همراه شويد.
چرا ما نياز به بازاريابي مجدد اپليكيشن داريم؟
به عنوان يك بازارياب موبايل ، شما ميتوانيد از پوش ناتيفيكيشن و پيام هاي درون برنامه اي و ايميل هاي شخصي سازي شده به منظور بازاريابي استفاده كنيد. بنابراين ديگر چه لزومي به استفاده از بازاريابي مجدد اپليكيشن هست؟
دليل اينكه ما سراغ بازاريابي مجدد در بستر اپليكيشن ميرويم اين است كه ۴۸ درصد مردم ناتيفيكيشن هاي اسمارت فون خود را غيرفعال ميكنند و يك سوم اپليكشين ها هيچ پيام درون برنامه اي نميفرستند. با وجود همه اين ها گاهي رقابت براي اپليكشين شما سخت تر ميشود. بنابراين شما دليل محكمي براي افزودن بازاريابي مجدد اپليكيشن به كمپين هاي ديجيتال ماركتينگ خود داريد.
چه زماني نياز به بازاريابي مجدد اپليكيشن داريم؟
نكته خوبي كه درباره بازاريابي مجدد اپليكيشن وجود دارد اين است كه در همه مراحل نصب و استفاده از يك اپليكيشن قابل استفاده و راه اندازي است.
- شما ميتوانيد ويژگي هاي كاربران ارزشمند اپليكيشن خود را استخراج كرده و متناسب با هر گروه، تبليغات هدفمند انجام دهيد.
- بازاريابي مجدد، به شما راهي براي دسترسي به كاربران خارج از اپليكيشن را ميدهد تا برند شما در ذهن آن ها بماند.
- با استفاده از بازاريابي مجدد ميتوانيد ميزان استفاده كاربران از اپليكيشن و پرداخت هاي درون برنامه اي را افزايش دهيد.
- شما ميتوانيد با استفاده از بازاريابي مجدد، ريز كاربران را كاهش دهيد.
چگونه يك كمپين بازاريابي مجدد اپليكيشن راه اندازي كنيم؟
هر برندي ميتواند از بازاريابي مجدد استفاده كند و سود ببرد. اما كمپين هايي كه شما ميخواهيد راه اندازي كنيد به نوع اپليكيشني كه داريد بستگي دارد. در ادامه انواع مختلف اپليكيشن و روش بازاريابي مجدد براي هركدام را به مختصر توضيح ميدهيم.
مثال 1) اپليكيشن هاي رسانه اي (Media)
اپليكيشن هاي رسانه اي اشتراك هاي رايگان و پولي براي محتواي موسيقي، ويدئو و مقالات ارائه ميدهند. معمولا اين ها از يك مدل كسب و كار paywall استفاده ميكنند به اين صورت كه ميزان محدودي از محتوا بدون پرداخت هزينه به كاربر ارائه ميشود يا كاربر ميتواند در ۱۰ روز اول اشتراك رايگان داشته باشد. با اين ايده كاربر ميتواند ابتدا اطلاعات و محتواي موجود در اپليكيشن را به صورت رايگان دريافت كند، سپس اگر به اندازه كافي جذب شود، اقدام به خريد اشتراك محتواي نامحدود ميكند. اينجاست كه بازاريابي مجدد محتوا ميتواند كمك كند.
- كجا مورد استفاده است: ميتوانيد تبليغات بازاريابي مجدد را بر اساس محتوايي كه كاربر براي گوش دادن، ديدن و يا خواندن انتخاب ميكند ، نشان دهيد. چرا كه كاربر به يك سري محتواها علاقه نشان مي دهد و شما بايد تبليغات خود را بر اساس علاقه مندي كاربر نمايش دهيد.
- هدف چيست: افزايش تعداد كاربراني كه از حالت رايگان به حالت پرداختي ميروند.
- چه كسي هدف است: همه كاربراني كه حداقل ۳ تا از محتواي اپليكيشن شما را ديده اند، گوش داده اند و يا خوانده اند. اين ليست ميتواند بر اساس ژانر محتواي مورد علاقه، دسته بندي شود.
- نمونه پيام ارسالي: دريافت دسترسي نامحدود به همه دسته بندي هاي محبوب شما، در هر زمان و هر مكاني. هم اكنون به روزرساني كنيد.
مثال 2) اپليكيشن هاي تجارت الكترونيك و خرده فروشي:
در اين دسته از اپليكيشن ها تنها معضل خريدن يا نخريدن محصول است. بسياري از كاربران بدون اينكه پرداخت نهايي را انجام دهند، مراحل خريد را طي ميكنند. يا حتي قصد خريد دارند ولي موفق به پرداخت نميشوند و سبد خريد را رها ميكنند. به هر حال بازاريابي مجدد ميتواند به اين كاربران محصولاتي كه بدون خريد نهايي رها كرده اند را يادآوري كند و اين كاربران را دوباره برگرداند.
- كجا مورد استفاده است: ميتوانيد آيتم هايي كه كاربر بدون پرداخت نهايي رها كرده است را به صورت يك آگهي جذاب در معرض ديد كاربر قرار دهيد.
- هدف چيست: هدف افزايش پرداخت هاي درون برنامه اي و تبديل كاربراني كه فقط مشاهده ميكنند، به مشتري است.
- چه كسي هدف است: همه كاربراني كه آيتم هاي درون برنامه اي شما را مشاهده كردند و يا به آن علاقه نشان داده اند و يا محصولي را به سبد خريد خود اضافه كردند ولي موفق به پرداخت نشدند.
- نمونه پيام ارسالي: هنوز به آيتم X علاقه مند هستيد؟ اين محصول هم اكنون شامل ۲۰ درصد تحفيف شده است. كليك كنيد.
مثال 3) اپليكيشن هاي بازي:
اپليكيشن ها بازي عموما اعتيادآور هستند. با اين حال به محض اينكه كاربر جذب اپليكيشن نشود، بازي كردن را رها ميكند. بازاريابي مجدد ميتواند به منظور رها نكردن بازي استفاده شود. هم براي كاربراني كه بازي را ترك كردند (با افزودن امكانات جديد به بازي) و هم براي كاربراني كه تازه شروع به بازي كردند (با پيشنهاد سكه و آيتم هاي ديگر در بازي).
- كجا مورد استفاده است: تبليغات بازاريابي مجدد را به افرادي نشان دهيد كه در يك سطح بازي مانده اند و به سطح بعدي نرسيده اند. اگر بازي شما ويژگي هاي جذابي دارند با استفاده از بازاريابي برخي از اين ويژگي ها را در اختيار اين كاربران قرار دهيد تا در بازي بمانند.
- هدف چيست: هدف نگه داشتن كاربران در بازي و افزايش پرداخت هاي درون بازي ميباشد.
- چه كسي هدف است: همه كاربراني كه يك سطح بازي را انجام داده اند اما ديگر بازي را ادامه نميدهند.
- نمونه پيام ارسالي: شما نزديك به باز كردن مرحله بعد هستيد. يك بار ديگر وارد بازي شويد تا سكه درون بازي بگيريد. يا: ده مرحله جديد به بازي اضافه شد. شما ميتوانيد چالش هاي جديد را تجربه كنيد.
مثال 4) اپليكيشن هاي سفر و سبك زندگي
اپليكيشن هاي مربوط به سفر و سبك زندگي براي مردمي كه ميخواهند با آن ارتباط برقرار كنند منحصر به فرد هستند. وقتي فردي ميخواهد برنامه سفر بچيند از اين اپليكيشن ها استفاده ميكند. به همين دليل بهتر است روي كاربراني تمركز كنيد كه دنبال مقاصد خاصي هستند و يا به پكيج هاي خاصي علاقه نشان ميدهند.
- كجا مورد استفاده است: تبليغات بازاريابي مجدد را به افرادي نشان دهيد كه دنبال پكيج هاي دقيق سفر هستند و مدام سفرها و امكانات خاصي را بررسي ميكنند.
- هدف چيست: هدف تبديل كاربراني كه جديدا در برنامه فعاليت ميكنند و به موارد خاصي علاقه نشان ميدهند؛ به كاربراني است كه يك سفر ، برنامه خريد، پرواز و... را در اپليكيشن رزرو ميكنند.
- چه كسي هدف است: همه كاربراني كه در هفته بيش از سه بار وارد اپليكيشن ميشوند و براي پكيج هاي خاص يا مقصد خاصي درون برنامه جستجو ميكنند.
- نمونه پيام ارسالي: ساحل هاي زيباي X در انتظار شما هستند. همه پكيج هاي مقصد X اكنون به مبلغ Yتومان ارائه ميشود. سفر خود را رزرو كنيد.
مثال 5) اپليكيشن هاي فناوري و مالي
اپليكيشن هاي مالي و فناوري براي افرادي است كه ميخواهند تصميم بگيرند چگونه پول خود را مديريت كنند. در اين اپليكيشن ها خدماتي شامل توصيه ها و مشاوره مالي ، ويژگي هاي حق بيمه كه ميتواند ثروت مردم را حفظ كند و زندگي آن ها را بهبود دهد ؛ ارائه ميشود. شما با استفاده از بازاريابي مجدد كاربر را تشويق به پرداخت براي استفاده از اين خدمات ميكنيد.
- كجا مورد استفاده است: تبليغات بازاريابي مجدد را به افرادي نشان دهيد كه به صورت مداوم از خدمات و سرويس هاي رايگان اپليكيشن شما استفاده مي كنند.
- هدف چيست: افزايش تعداد كاربراني كه براي دريافت سرويس هاي پولي ، پرداخت درون برنامه اي انجام ميدهند.
- چه كسي هدف است: همه كاربراني كه اهداف مالي خود را درون اپليكيشن تعيين كردند و در هفته بيش از ۱۰ تراكنش مالي خود را ثبت ميكنند و يا در هفته بيش از ۱۰ بار به اپليكيشن شما مراجعه ميكنند.
- نمونه پيام ارسالي: نميدانيد چطور بودجه خود را مديريت كنيد؟ امروز با يك متخصص حرفه اي صحبت كنيد. / يا: روز خود را با ابزار جديد X شروع كنيد و اين سرويس را با تنها Y تومان دريافت كنيد.
تبليغات بازاريابي مجدد اپليكيشن بايد چه شكلي باشد؟
قبل از اينكه بحث را به پايان برسانيم، بايد اينكه آگهي هاي تبليغاتي بازاريابي مجدد چقدر تاثير گذار باشند، به خلاقيت و ابتكار شما بستگي دارد. هيچ چيزي مانند يك تصوير تبليغاتي ضعيف، طراحي ضعيف و بدون مارك و خسته كننده؛ نميتواند يك كمپين بازاريابي مجدد را از بين ببرد. تبليغات شما بايد چشم بيننده را جذب كند و چيزهايي كه كاربران نياز دارند يا به آن علاقه دارند را به درستي به آن ها نشان دهد.
به زودي روش هاي درست طراحي تبليغات بازاريابي مجدد به طوري كه توجه مردم را جلب كند را در مقاله اي ديگر ارايه خواهم كرد. همچنين ميتوانيد با مطالعه مقالات بازاريابي موبايلي، با راهكارهاي ارزشمندي براي ارتباط بهتر با مشتريان بالقوه از طريق ابزار موبايل آشنا شويد.
http://tejarat-online.irancnblog.com/
http://webinja.irancnblog.com/
http://tejarat-farda.irancnblog.com/
http://webkaran-seo.irancnblog.com/
http://webbaran.irancnblog.com/
http://online-tejarat.irancnblog.com/